Obsługa klienta

Praca w obsłudze klienta jest zadaniem bardzo wymagającym. Podstawą jest kontakt z drugim człowiekiem, a to jak wiadomo nigdy nie jest łatwe i przewidywalne. Osoba zajmująca to stanowisko powinna posiadać szereg kompetencji, potrafić pracować pod presją czasu i rozwiązywać konflikty i trudne sytuacje z zachowaniem pełnego profesjonalizmu i wysokiej kultury.

Czym jest obsługa klienta?

Pod pojęciem obsługi klienta kryje się zespół różnych czynności i procesów, a także procedur, jakie związane są z interakcjami między klientem, a firmą. Mimo że najczęściej praca ta kojarzy nam się ze sprzedażą, to pracownik obsługi klienta zajmuje się też obsługą posprzedażową i służy pomocą na każdym kroku.  Praca w obsłudze klienta wymaga od osoby zatrudnionej na tym stanowisku wysokiej kultury, które pozwoli na kontakt z klientem na najwyższym poziomie. Pracownik działu obsługi klienta musi zatem posiadać odpowiednią wiedzę, związaną przede wszystkim z oferta firmy. Braki w tym zakresie postrzegane są jako brak profesjonalizmu, co jest niekorzystne dla budowania pozytywnego wizerunku firmy.

W praktyce w procesie komunikacji ważnych jest wiele czynników i działań, a wszystkie ukierunkowane są na gwarancję satysfakcji i zadowolenie klienta, co pozwala budować relacje w aspekcie długookresowym. Skuteczność zależy w dużym stopniu od przygotowania procedur wyznaczających sposób postępowania zgodny z zasadami i priorytetami firmy.

Praca obsługa klienta – o czym trzeba wiedzieć?

Praca obsługa klienta to w dużym stopniu pozyskiwanie nowych klientów oraz kompleksowa i fachowa obsługa dotychczasowych. Ważna jest zatem nie tylko wiedza dotycząca oferty, ale i znajomość technik sprzedażowych, które bardzo ułatwiają pracę na tym stanowisku. W zasadzie wszystkich  tych rzeczy można się nauczyć, wystarczy otwartość i chęć do podnoszenia kwalifikacji.

Jednym z istotnych czynników jest tempo reakcji na zgłoszenia klienta. Praca obsługa klienta w ostatnich latach bardzo się zmieniła. Firmom zależy na utrzymywaniu poprawnych relacji z konsumentem, ponieważ ma to ogromny wpływ na prestiż podmiotu oraz budowanie wizerunku, jako firmy rzetelnej, podchodzącej do klienta z szacunkiem. Kontakt z pracownikiem w czasie rzeczywistym to jeden z najistotniejszych czynników, jakie biorą pod uwagę konsumenci.

Wśród zadań, z realizacją jakich spotka się każdy pracownik działu klienta, to aktywna sprzedaż i pozyskiwanie klientów, w tym też prezentowanie oferty firmy w taki sposób, aby zachęcić potencjalnego klienta do zakupu. Osoba zatrudniona na stanowisku stale monitoruje poziom realizacji zamówień, a także obsługa posprzedażowa, w tym kompleksowa obsługa przyjmowania reklamacji.

Wymagania pracodawcy i zarobki

Wymagania, jakie stawiane są przed potencjalnym pracownikiem bywają różne, w zależności od firmy i specyfiki branży, w jakiej działa. W praktyce bowiem zwykła obsługa klienta może dość mocno różnić się od siebie. Inne kompetencje i wiedza niezbędne są w firmach telekomunikacyjnych, a inne w podmiotach działających w branżach technicznych, gdzie wymagana jest specjalistyczna wiedza. Praca w obsłudze klienta najczęściej jest pracą stacjonarną, wykonywaną w siedzibie firmy, ale wiele podmiotów decyduje się na wprowadzenie pracy w trybie zmianowym, co jest dużym atutem dla studentów. Zarobki kształtują się różnie, najczęściej obejmują one gwarantowaną podstawę oraz korzystny system premiowy, uzależniony od osiąganych przez pracownika wyników.

BRAK KOMENTARZY

ZOSTAW ODPOWIEDŹ