Przestrzeń miejska pełna jest komunikatów i bodźców, które uderzają nas z każdej strony. Nic dziwnego, reklama zewnętrzna, jako forma promocji od lat uznawana jest za jedną z najbardziej skutecznych metod dotarcia do potencjalnych klientów i zapisania się w świadomości odbiorców. Czym się charakteryzuje, jakie są jej wady i zalety, a także jakie rodzaje reklamy outdoorowej spotykamy najczęściej? Sprawdź!
Na czym polega produkcja reklam zewnętrznych?
Żyjemy w czasach, w których niemal każda branża produktów i usług musi mierzyć się z mniejszą lub większą, jednak konkurencją. Jednym ze sposobów, w jaki można odróżnić się od innych firm, jest skuteczna forma promocji. Ta stanowi z kolei niezwykle szerokie zagadnienie, dzielące się na poszczególne podtypy i sposoby. Jednym z nich jest reklama zewnętrzna, zwana inaczej outdoorową, której popularność nie słabnie pomimo pojawienia się nowych form marketingu. Jak zatem opisać reklamę zewnętrzną? Jak sama nazwa wskazuje, jest reklama znajdująca się w przestrzeni publicznej, na ulicy, w mediach, komunikacji miejskiej. Jej zadaniem jest dotarcie do jak największej, nie targetowanej w żaden sposób grupy odbiorców, a tym samym potencjalnych klientów, Charakteryzuje się ograniczoną ilością słów, zawartych w komunikacie i oszczędną, lecz oryginalną szatą graficzną. Ogrom bodźców i komunikatów, którymi człowiek jest zasypywany z każdej strony, tworzy w głowie swego rodzaju filtr, przez który jedynie najciekawsze, najbardziej wyróżniające się, a zarazem estetyczne przekazy mają szansę zostać w pamięci na dłużej, co ma kluczowe znaczenie w procesie produkcji reklam zewnętrznych.
Reklama zewnętrzna – charakterystyka
Podobnie jak w przypadku innych sposobów reklamowania biznesu, tak i reklama zewnętrzna sama w sobie nie jest wystarczająca, stanowi jednak niezwykle istotny element całej strategii. Jest cennym nośnikiem informacji, którego głównym celem jest dotarcie do szerokiego grona odbiorców. Produkcja reklam outdoorowych w dużej mierze opiera się na odpowiedniej lokalizacji o dużej widoczności, dzięki czemu każdego dnia trafia do ogromnej grupy potencjalnych klientów. Charakteryzuje się jasnym i zwięzłym przekazem, który łatwo zapada w pamięć i zostaje odnotowany w świadomości. Cechy te sprawiają, że przy wysokiej skuteczności realizacji celów, koszty reklamy zewnętrznej wypadają całkiem korzystnie. Trudno nie wspomnieć jednak o pewnych kontrowersjach związanych z tego typu promowaniem się. Największą z nich jest bez wątpienia kwestia przesycenia przestrzeni publicznej billboardami, kasetonami reklamowymi i innymi rodzajami reklamy zewnętrznej, które w efekcie drastycznie obniżają poziom estetyczny w miastach, co spotyka się z coraz mocniejszą reakcją nie tylko ze strony mieszkańców, ale również władz miasta. Zwraca się uwagę nie tylko na poziom wizualny zabytków, ulic, budynków i pejzaży, ale także niebezpieczeństwa, wynikające z rozpraszania uwagi kierowców przy ruchliwych drogach.
Rodzaje reklam zewnętrznych w przestrzeni publicznej
Lista wszystkich rodzajów i form, jakie może przybrać reklama zewnętrzna, jest naprawdę długa. Najpopularniejsze z nich to:
- Billboardy – tablice reklamowe o dużym rozmiarze, często podświetlane. Umieszczane są w przestrzeni miejskiej na specjalnych słupach lub budynkach, poza nią z kolei stanowią wyjątkowo popularny rodzaj reklamy przy autostradach i innych ruchliwych ulicach.
- Szyldy i kasetony reklamowe – jeden z podstawowych rodzajów promowania się w przestrzeni. Tradycyjny szyld lub jego ulepszona wersja w postaci kasetonu reklamowego, również w formie podświetlonej montowana jest na zewnętrznej ścianie budynku.
- Reklama na samochodzie – ciekawa i dająca spore pole do popisu reklama zewnętrzna, polegająca na umieszczeniu treści reklamowej na aucie lub całej grupie samochodów.
Oprócz nich wymienić można zarówno bardzo tradycyjne, lecz w dużej mierze ponadczasowe formy promocji, jak plakaty i afisze przeznaczone na słupy i tablice ogłoszeniowe czy ulotki, jak również bannery, citylighty, czy też neony.