Cele strategiczne firmy

Każdy właściciel firmy powinien postawić przed sobą cele strategiczne. Jakie powinny one być? Ile ich sobie wyznaczać? Układać je samemu czy może szukać pomocy? Na te pytania postaramy się odpowiedzieć w poniższym tekście.

Cele strategiczne firmy, czyli co?

Wszyscy stawiamy przed sobą cele. Gdy idziemy do szkoły, naszym celem jest jej ukończenie z jak najlepszym wynikiem. Na studiach głównym celem jest uzyskanie wyższego wykształcenia. Z kolei w pracy staramy się piąć po szczeblach hierarchii w firmie. Jako przedsiębiorca również stawiasz przed sobą cele, jednak one odnoszą się bardziej do twojej firmy. No właśnie cele strategiczne, czym one są? Mówiąc w dużym skrócie, są to założenia, jakie planujemy osiągnąć w konkretnym czasie. Celem może być chociażby zwiększenie obrotów firmy czy otworzenie filii w innym kraju lub udany debiut giełdowy. Cele strategiczne mogą być różne, jednak należy pamiętać o tym, by nie było ich zbyt wiele, maksymalnie dwa. A jakie konkretnie powinny one być? Odpowiedź znajdziesz niżej.

SMART – cele strategiczne firmy

Specific, Measurable, Achievable, Realistic i Time-bound – jaki związek z celami strategicznymi mają cele strategiczne firmy? Olbrzymi, bowiem pierwsze litery tych słów tworzą akronim SMART, czyli w dosłownym tłumaczeniu „sprytny”. Metoda SMART to nic innego, jak zbiór pięciu punktów, jakimi należy się kierować w wyznaczaniu celów firmy. Zgodnie z nią cele powinny być:

  • Konkretne (Specific) – nie powinniśmy mieć problemu z jego interpretacją, zaś on sam powinien być tak sformułowany, by jego zrozumienie nie stanowiło problemu,
  • Mierzalne (Measurable) – nasz cel powinien być tak sformułowany, by można było w prosty (liczbowy) sposób ocenić stopień jego realizacji,
  • Osiągalny (Achievable) – cel powinien być w naszym zasięgu, dostosowany do naszych możliwości,
  • Istotny (Relevant) – cel powinien być krokiem na przód, powinien rozwijać firmę i mieć wartość dla przedsiębiorstwa,
  • Określony w czasie (Time-bound) – cel powinien mieć określony przedział czasowy, w którym będzie on realizowany.

Trzymając się koncepcji SMART, wyznaczenie celów strategicznych jest o wiele prostszym zadaniem. Jednak jej opracowanie wcale nie jest takie proste, bowiem wymaga to przeprowadzenia dogłębnej analizy tego, czym dysponujemy oraz czego potrzebujemy. Właśnie z tego powodu warto poszukać pomocy doświadczonego mentora biznesowego, który zna się na opracowywaniu koncepcji smart i celów strategicznych.

Cele strategiczne firmy – gdzie szukać mentora?

Jeżeli szukasz pomocy, najlepszym miejscem będzie internet. Pod tym linkiem znajdziesz tekst, w którym dowiesz się szczegółów na temat celów strategicznych firmy. Jednak, gdy nie dajesz sobie rady samemu ustalić celów lub chcesz mieć pewność, że zrobisz to zgodnie ze sztuką, wtedy potrzebny jest ci mentor. Jak go znaleźć? Polecamy wyszukiwarkę Google oraz wpisywanie konkretnych haseł. „Cele strategiczne firmy”, „mentoring biznesowy”, czy „konsultacje biznesowe” będą zdecydowanie najbardziej trafnymi.

BRAK KOMENTARZY

ZOSTAW ODPOWIEDŹ